Donderdag: garnaalvisserdag

Heel vroeg uit de veren vandaag, we hadden een afspraak met de garnaalvisser.

Het weer was heel zacht, deze ochtend, zelfs op het strand, waar we toch al vaak veel wind door onze haren kregen.

Het strand was nog helemaal leeg en in de verte (het water stond heel ver), zagen we de garnaalvisser op zijn paard in het water staan.

Door enkele plasjes naderden we, omgeven door tientallen zeemeeuwen, die wisten waar de buit te vinden was!

Wat een prachtig paard, en de vangst was enorm!

Het was de grootste vangst sinds maanden, en we mochten met de huifkar mee naar de boerderij, waar we nog wat weetjes meekregen over de garnaal en de garnaalvangst.

Nadat de huifkar ons weer afzette in ons hotel, en we onze buikjes weer vulden, speelden we een groot duinenspel.

Na onze WO-les begon het al te kriebelen...vanavond hadden we bonte avond!

Iedereen oefende nog de laatste keer, en we vulden de zaal.

Het was een spetterende avond die we nog heel heel lang zullen onthouden.

We kropen een laatste keer in onze bedjes, want morgen moeten we fris zijn - onze koffers moeten gemaakt worden, want morgen komen we weer naar huis!!!!!

do1    do2    do3

Woensdag:L4 naar de Doornpanne

Onze spieren waren nauwelijks hersteld van onze lange wandeling van gisteren en we moesten al weer op route met onze stapschoenen.

Onze gids was er klaar voor en wij ook. Als we geluk hadden konden we tijdens onze wandeling één of meerdere pony's of ezels tegen komen.

Het geluk stond aan onze kant, want we kwamen hen allebei tegen. Een hele kudde zelfs!

We leerden enorm veel zaken bij, zoals hoe de zaadjes in de Doornpanne groeien en waarom konijnen in groep hun boodschapje achterlaten.

In de namiddag gingen we nog educatief spelen in het Duinenhuis en 's avonds maakten we samen met een piraat een zaklampentocht.

We vielen al een heel pak sneller in slaap dan de vorige dagen.
Dat was welgekomen, want morgen moeten we vroeg uit de veren!!

woe1   woe2    woe3

Dinsdag: L4 naar Nieuwpoort

We kregen deze ochtend meteen de boodschap dat we onze spieren moesten inwrijven en onze beste wandelschoenen moesten aantrekken.
Dat beloofde!
We sloegen een stevig ontbijt achter onze kiezen, want de energie zouden we later nog nodig blijken te hebben.

Eerst nog een leuk gezamenlijk zangmoment, we zetten juf Karin in de bloemetjes want zij was, na Efe gisteren, vandaag jarig!

Later bezorgden we haar nog een mooie kaart, van ons allen!

We namen de tram naar Nieuwpoort, waar we na een wandelingetje uitkwamen bij het Albert I-monument.

We leerden heel veel over de eerste wereldoorlog. Over hoe de Westhoek jarenlang stand hield tegen de invasie van het duitse leger en hoe twee Belgen het superslimme idee hadden om de sluizen, die we ook in het echt konden bewonderen, open te zetten en er zo voor te zorgen dat het vijandige leger in de problemen kwam.
We bezochten ook de vismijn, een viswinkel en lunchten daar onder een heldere blauwe hemel.
Toen begon de beproeving pas écht. Na het educatieve kwam het sportieve.
We wandelden naast de rivier de Ijzer, terug richting het strand en zo trokken we terug naar het hotel. Een tocht van maar liefst meer dan 6 km!

Onderweg speelden we nog een zoekspel en moe maar voldaan kwamen we terug in het hotel aan omstreeks half vijf.
Nog ruim de tijd om allemaal een zalige douche te nemen en ons nadien onder tafel te schuiven.

's Avonds speelden we nog de super piratenkwis, boordevol leuke opdrachten en raadsels.
Na een superspannende strijd wonnen de Rode Piraten (Lamja, Wiam, Romayssae en Tyany) de kwis.
Wat een knappe koppen die vier!

Daarna meteen naar ons bed, want we waren best al wat vermoeider dan gisteren!

a    b

c    d

Maandag

Na een heel vlotte busreis kwamen we omstreeks 10u30 in Oostduinkerke aan in ons hotel Ter Duinen.

De regenbui van deze ochtend lieten we achter ons en kwamen aan onder een helderblauwe hemel.

Meester Karel verwelkomde ons meteen. Superfantastisch dat hij ook weer van de partij is.

Het uitladen van de koffers uit de bus verliep super vlot, het zijn harde werkers, onze derde- en vierdejaars.

We vonden het heel spannend om te weten te komen met wie we een kamer deelden.
Alleen maar blije gezichten, dit wordt een reuzeleuke week.

De busrit had ervoor gezocht dat menig buikje al rommelde, dus schoven we onze voeten onder de tafels.

We werden meteen verwend met superlekkerere groentensoep, fishsticks, puree en erwtjes.
Wie daarna nog plaats had kreeg nog een lekker dessert.

Na de middag bezochten zowel L3 als L4 het strand.

Waaaauw, we wisten dat de Noordzee groot was, maar dit was echt wel heeeel knap.

Mooie grote golven en een frisse noorderwind.

De zon speelde af en toe verstoppertje, en wij zochten schelpjes en bouwden zandkastelen.
De leerlingen van L3 leerden over de windrichtingen en rolden van de duinen.
PURE PRET!

Na het avondeten (macaroni met kaas) kregen we nog een ijsje.
We kropen reeds in onze piyama en schreven allemaal onze brieven aan het thuisfront.

Moe maar voldaan kropen we onze bedjes in.
Ahoi piraten! Ahoi zzz zzz zz z.....zzz.....

IMG 7252    IMG 7253   IMG 7254

Veilig aangekomen

omstreeks 10u 30 kwamen zowel L3 als L4 veilig aan in hun hotel voor deze week: Ter Helme.